Per explicar i imaginar el que m'inspiren els detalls...

28 d’ag. 2019

Identitats nacionals: moral i negació (a l’esquerra)



Les actituds refractàries per part de les diferents esquerres, o partits que així s’hi reclamen, amb contades excepcions i contexts, respecte a les identitats nacionals, l’autodeterminació, el sobiranisme i la independència és una qüestió que no és nova, quasi és coetània al mateix sorgiment de les esquerres organitzades.

Certament hi ha matisos com per ex. el negacionisme radical del PSOE o les “ambivalències” calculades de Podem. No cal ser gaire perspicaç per observar aquests fenòmens, només fer memòria a les hemeroteques.

A Catalunya ha existit una critica molt dura, probablement justa des d’una òptica transformadora, i també a voltes encegada sobre el que ha representat i el que ha actuat la dreta catalana fins als moments actuals (des d’IC fins a CSQEP o Units Podem). A voltes costa de discernir, en aquests discursos,  les diferències entre la dreta política catalana i el PP o la dreta més espanyolista i retrograda.

Val a dir, de passada, que els textos dels clàssics de l’esquerra (ex. Lenin, Nin, etc.) són menys ambivalents o dubtosos que les seves expressions polítiques.

Més enllà de constatar aquesta qüestió com un element clau de la política present a l’Estat espanyol, em sembla interessant (i necessari per a alguns) pensar els sentits d’aquest negacionisme de diferents graus.

Aquest negacionisme sol manifestar-se amb actituds hostils (militants comunistes a les manifestacions de SCC), encotillades, rígides, encrespades,  que són expressió d’un cert clivellament o dissociació quan es toca el tema nacional, fins i tot, amb expressions de supèrbia com molt encertadament senyala Thomas Harrington en el seu article a Vilaweb del 23.8.19 (https://www.vilaweb.cat/noticies/superbia-esquerres-opinio-thomas-harrington/)

Aquesta visió refractaria i negacionista te al meu entendre tres línies conceptuals bàsiques  que integrarien els marcs mentals d’aquestes esquerres.

En primer lloc, entenc que la posició moral és un element capital en els grups de l’esquerra (o almenys en els de tradició comunista i revolucionaria). La moral és un element que estructura la racionalitat del grup (sobre el que es construeixen els mecanismes de defensa grupals, com per ex. la disciplina, les funcions del Cte. Central o les seves variants, etc.), doncs s’ha de poder visualitzar la superioritat moral de, posem per cas, l’ordre comunista vs. l’ordre burgés. És una superioritat moral basada en la “realitat objectiva”, diuen, coherent amb la visió de la cosa científica al si de l’esquerra, més endavant m’hi referiré.

Aquesta orientació moralista sol estar connectada amb una visió del deure estricte, fins i tot rígida, és a dir, d’allò que és correcte/incorrecte, amb un sentit estricte de la disciplina, potser residual avui però troncal en els PPCC fa uns 20 o 30 anys. Aquestes conductes, que van ser molt pròpies dels grups d’esquerra, fa anys, semblen actualitzar-se sovint en els comportaments de les noves esquerres (ex. conflictes recents a Podemos).

L’últim aspecte que comentaré entre aquestes condicionants negacionistes és el fort arrelament, en la tradició marxista, del cientifisme derivat d’una lectura restrictiva de la Il·lustració. El racionalisme i la identificació amb els models de la ciència positiva, a l’hora de pensar les dinàmiques socials, tendeixen a excloure allò “no-material”, o dit d’una altra manera, el que té a veure amb les emocions i els sentiments dels grans col·lectius.

Aquests elements estan, al meu entendre, en la base dels marcs mentals col·lectius d’aquestes esquerres quant a la posició de les mateixes respecte de la qüestió de les identitats nacionals.

 

Marcel Cirera                                                                                  Agost, 2019

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada