Per explicar i imaginar el que m'inspiren els detalls...

14 d’ag. 2018

Identitats en pugna







Fa uns dies, durant els mundials de futbol celebrats a Rússia, una amiga peruana (gents futbolera) em feia notar l’entusiasme, tot i haver caigut eliminats,  dels seus compatriotes amb la seva selecció subratllant l’orgull que al seu entendre suposava haver lluitat fins el final i ensems tota la gent que es va desplaçar milers de Km, molts d’ells fent un esforç més enllà de les seves possibilitats econòmiques per a seguir a la selecció.

El futbol és un objecte molt adequat per externalitzar alegries, il·lusions, etc. i projectar “les nostres parts dolentes” com mancances, ressentiments, etc. en l’altre  (recordem aquella dita atribuïda a M.V. Montalban que deia que el Barça era com l’exercit desarmat de Catalunya), i ho és tant a nivell individual com col·lectiu, doncs sabem que la psicologia individual y la psicologia grupal són sempre similars arreu[i], sigui quina sigui la identitat del grup de pertinença.

L’orgull, que sentia la meva amiga identificant-se amb el seu grup gran (els peruans) podia ser el mèrit, la vàlua i l’estima cap al propi grup o el que la selecció aconseguí representar per un país poc significatiu en el context del futbol mundial. Aquest sentiment d’orgull legítim pot evolucionar, depenent de les circumstancies, cap a l’autoestima del propi grup o cap el menyspreu i devaluació dels altres.

Quan la conversa ens portà a parlar sobre com els catalans viuen aquesta qüestió dels mundials i les seleccions, aquí van començar les dificultats per fer sentit del que representava tot això, doncs sembla que una part de catalans no poden sentir aquell orgull que gran part dels peruans sentiren per a la seva selecció,... Val a dir que cognitivament em va semblar que ens enteníem, però em va quedar el dubte de si emocionalment també.





Avui la qüestió de les identificacions, i per tant de les identitats (Qui som?; qui inclou el “nosaltres”?; que ens representa?), està en el centre del debat polític i social Catalunya-Espanya, tot i que sovint és eludit, bandejat o negat, és a dir, el debat de fons del conflicte Catalunya-Espanya, per diferents motius, és substituït eufemísticament per uns debats ideològic-polítics ( ideologies legalistes, ideologia republicana, etc.) que essent necessaris de fet actualitzen fantasies i imaginaris de conflictes preterits (V. Volkan ho anomena “ideologies de la reivindicació de drets” [ii]), que reforcen els vincles d’identificació amb els respectius grups en conflicte (nacionals, reconeguts com a subjecte polític o no reconeguts, nacional-estatal i intra-nacionals).

Però també, sovint els malestars es posen de manifest al carrer i en diferents àmbits socials, estimulats i induïts per les elits polítiques (un dirigent del PP deia referint-se als llaços grocs: “si uns tenen dret a posar-ne, els altres tenen dret a treure’ls”) i una gran majoria d’aparells mediàtics, manegant-se amb crispació, amb l’insult i la violència de diferents intensitats, lluny del diàleg, l’empatia, la tolerància i l’acceptació de l’altre.

L’augment de la tensió que estem vivint actualment (amb clares estratègies per incrementar-la, com per ex. fa Cs) només permet albirar l’enquistament del conflicte, i per tant la seva repetició tard o d’hora, o la submissió per la força del poder. Però ni la imposició de la força i la humiliació (presons, tribunals i legislacions encarcarades, bandes de provocadors, etc.) ni el replegament en les fantasies i il·lusions (“Som República”; “estan intentant fer el que van fer fa segles”; etc.) sembla que puguin obrir camins que possibilitin l’elaboració profunda del conflicte, el respecte a la diferencia i l’entesa entre els que se senten catalans i el que se senten espanyols (a Catalunya, i a Espanya) grosso modo.

Sabem però, que com més pressió s’exerceix sobre un grup gran en conflicte les persones que l’integren més s’aferren a la identitat d’aquest grup.

Salvant les distancies de tot tipus, sembla evident que el conflicte actual Catalunya-Espanya té en el conflicte identitari, construït transgeneracionalment (J. Fontana parla d’un “corrent poderós i profund” [iii]), clars paral·lelismes de fons amb el que succeí entre comunitats diverses a Irlanda del Nord o a Bòsnia-Hercegobina, per posar alguns exemples.

L’experiència i els estudis d’aquests tipus de conflictes ens ensenyen els sofriments, traumes i dificultats que comporta trobar vies de solució compartides i duradores als conflictes dels grups grans, quan aquests es senten vinculats per la memòria col·lectiva de traumes passats no resolts en la historia d’aquests grups grans o en l’actualització més o menys reconstruïda dels fets del passat en la fantasia.

Aquesta confrontació grupal Catalunya-Espanya te a veure amb factors desencadenants del present (les herències de la transició del 78, la crisi de la representació democràtica, els processos globalitzadors, etc.) però es estimulada per unes dinàmiques psico-socials profundes, arrelades en les memòries col·lectives, que son reactualitzades quan els grups traumatitzats entren en unes dinàmiques regressives com a conseqüència del que s’ha viscut com un atac.

Com dèiem més amunt, de res serveix eludir o negar els conflictes identitaris com fan certes opinions en els mitjans i certs partits polítics amb l’argument d’haver “superat” vells debats identitaris gràcies a un nou concepte idealitzat i ben intencionat però molt racionalitzat (per ex. “el republicanisme ciutadà”), doncs els sentiments, les fantasies, els imaginaris de pertinença i afectes vinculatoris que conformen les identitats son més potents que les raons. I això és tant vàlid pels que se senten catalans com pels que se senten espanyols (amb totes les variants possibles).

Cal, a uns i altres, afrontar els problemes de cara, assumir les pèrdues i fer els dols necessaris que ajudin a reparar emocionalment els traumes viscuts, que en gran mesura son traumes transgeneracionals i a la vegada poder obrir uns processos que permetin reforçar l’autoestima del propi grup i l’acceptació i reconeixement de l’altre (o altres). Aquests processos han de ser treballats essencialment des de la societat civil entenent que són indestriables de l’acció política i de les relacions de poder que els mateixos conflictes nodreixen.

No hem de confondre la construcció nacional ( en el sentit de la/es possible/s identitat/s d’un grup gran) i l’estat. Una república és un forma d’estat, que pot emparar identitats múltiples i pertinences diverses ( com referia A. Maalouf) i també, potser amb el pas del temps, reforçar la construcció d’un grup nacional a partir de la interacció reparadora de diverses identitats que avui són ben vives a Catalunya, malgrat que, ara per ara, això no sigui compartit per la totalitat de catalans.

Les identitats col·lectives són processos dinàmics inter-relacionals construïdes pels grups grans i ensems aquests es construeixen a traves d’elles.



Marcel Cirera                                                                     Agost, 2018



[i] Molts autors i investigadors han treballat sobre aquesta qüestió entre d’altres, en l’àmbit de la psicoanàlisi, Freud, Bion, Anzieu, Kaes, Volkan, Weinberg, Dalal, etc.
[ii] V. Volkan. “Psicología de las sociedades en conflicto”. IG sl. 2013
[iii] “la continuïtat d’aquests tres-cents anys d’història, no es pot entendre si s’oblida que, per sota dels
   esdeveniments, i donant sentit a la seva trajectòria, circula un corrent poderós i profund de consciència col·lectiva que ens ha permès preservar la identitat i la llengua contra tots els intents de negar-les. Un corrent que de vegades pot semblar ocult, però que surt a la llum cada cop que cal enfrontar-se a un entrebanc.” J. Fontana. “Espanya i Catalunya: tres-cents anys d’història”. IEC. Des.2013

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada