En la mes habitual de
les quotidianitats, assegut en el meu sofà habitual i havent digerit les
notícies televisives habituals (la prima de risc, les matances a Síria...),
segueixo amb "El Temps" (Tv3), en el qual un no menys habitual i
conegut home del temps, en referir-se a onades de calor, sol i platja, etc.
s'expressa verbalment utilitzant termes com "alerta",
"atenció", i conclou dient "hem de sofrir pel
temps"?...Vaig pensar que la seva expressió facial es contraposava amb el
no.
En La
Vanguardia el 14/8/12 una notícia es titulava "Ciutadà denuncia a
ciutadà" amb un subtítol que deia: "La
Generalitat encoratja amb diverses iniciatives al fet que les persones delatin
actituds incíviques. Oposició i
associacions denuncien una deriva ‘orweliana'. L'article començava com
segueix: "Si una persona posa els
peus en el seient dels ferrocarrils, vostè pot denunciar-ho de forma
anònima..."
Dia més dia menys, també habitual, una altra
notícia en els mitjans, "Ensenyament
(el Departament de la Generalitat) crea un protocol per regular el procediment
que se segueix davant les sospites de frau en la matriculació escolar".
En declaracions a El matí de Catalunya Ràdio, el president de la FAPAC, Àlex
Castillo, considerava "que el nou
protocol el que fa és obrir la sospita a tots. Tots som sospitosos i tots ens
veiem en l'obligació d'investigar...estem jugant a espies".
I parlant d'espies, llegeixo una altra notícia
inserida en el mateix periòdic: "TrapWire, el Gran Germà global" on
es diu: "...el programa TrapWire
utilitza les càmeres de seguretat, controlades per agents, per desenvolupar una
descripció de les persones que es trobin prop d'un potencial objectiu
terrorista..." (La Vanguardia, 14/08/12).
Sembla d'allò més normal, que la lògica, també quotidiana, de
les "clavegueres" del poder global assagi nous artefactes per al
control, insuficient i incessant, de la Granja
global.
En una recent notícia sobre l'exemplar Alemanya, publicada en
El País (18/8/12), es destacava: "El
Constitucional (alemany) autoritza el desplegament militar, prohibit des del
nazisme, al territori nacional en cas d'amenaça terrorista".
Podríem estendre "ad infinitum" la
llista d'exemples de possibles temors, amenaces i lògiques preventives a l'ús
(Ex. augmentaran els càstigs legals a fumadors "incendiaris", cap
major pena que no poder fumar en el Camp Nou?; es castiga la prostitució de
carrer a Barcelona; a Mercadona es descobreixen uns productes en mal estat;
augmenta la pressió dels mercats sobre el deute espanyol; la policia txeca
avorta un atemptat d'un admirador de Anders Breivik; una nena de 11 anys amb
síndrome de Down detinguda per cremar l'Alcorà a Pakistan, acusada de
blasfèmia, podria fins i tot ser condemnada a la pena de mort; les
conseqüències de la catàstrofe nuclear del Japó... etc., etc. etc.).
Vivim una solitud acompanyada de pors,
preocupacions, ansietats, inquietuds, terrors,...i, potser també per això,
necessitem els smartphones contrafòbics habituals. Expliquen que la Nomofobia
("no-mobile-phone phobia".), la por irracional a sortir de casa sense
telèfon mòbil, afecta al 53% de la població, segons dades del Centro
de Estudios Especializados en Trastornos de Ansiedad de España.
Un fantasma recorre Europa... (Marx en el s.XIX,
en el seu Manifest, es referia al comunisme), però avui el fantasma, i les
seves encarnacions, que recorren Europa, el Món i les nostres quotidianitats
més habituals en la societat liquida són les pors (de diversa índole), els nous
temors i amenaces de cada dia.
La por és una resposta emocional enfront de la
percepció d'una amenaça, que també pot ser adaptativa o beneficiosa per a la
nostra supervivència. Hi ha molts tipus de pors, uns tan antics com a nostra
espècie (la por a la foscor, a la solitud, etc.), pors culturals que
s'expressen de forma transcultural o són específics de certes cultures (menjar
porc per als musulmans, els pecats de la carn per als catòlics, el terrorisme,
etc.) i pors, diguem individuals, o relacionals, que s'expressen en un
individu, més o menys traumàtiques
Però, sens dubte, actualment existeixen moltes
pors culturalment condicionades en la nostra quotidianitat, petits temors,
incerteses, ansietats, etc. (com els exemples relatats més amunt) que de forma
més o menys subtil s'encarnen en nosaltres, convivim amb elles i, davant les
quals anem desenvolupant respostes i estratègies "adaptatives",
temors no sempre, ni molt menys, conscients.
Aquestes pors, quotidianes i habituals,
introjectades per tots nosaltres probablement representin una expressió de les
nostres formes de vida liquida i de les formes de domini global.
Potser un d'aquests temors més àmpliament estès,
almenys al món occidental, és el que s'ha denominat "medicalització
social", és a dir, la preocupació més o menys inquietant per la salut, o
millor dit per uns determinats estàndards de salut construïts per notòries
institucions sanitàries, socials i polítiques. Sense anar molt lluny, exemples
d'això són la suposada epidèmia de Grip A, "les vaques boges", etc.,
i ja s'ha escrit molt sobre qui són els beneficiaris indirectes de tals crisis.
Però aquests temors, relacionats amb la salut, no
solament els trobem en aquests grans successos, estimulats i retransmesos en
directe pels Mass media, sinó en la nostra quotidianitat més propera, doncs en
fer-los nostres es converteixen en motivadors de les nostres conductes
habituals com per exemple l'auge, de tot tipus, de les cures del cos-físic, les
demandes de consum de productes "funcionals" ("bo pel Ca";
per a "mantenir a ratlla" el colesterol, etc.).
El cos, i de fet el propi subjecte, es converteix
cada vegada més en l'últim dipositari o receptacle del que no pot ser pensat i
dels conflictes socials, de divers calat, que vivim com a espectadors (estres
davant l'atur creixent, maltractaments, etc., etc.)
Cert, que en la confortable societat actual
l'adversitat es tolera pitjor i produeix por i que, com diu E. G. Duro [1]
, "Som molt més sensibles a la por
que abans. En una societat més consumista com la nostra tolerem menys els
inconvenients i la por augmenta. Reaccionem pitjor davant els
inconvenients".
Cert, que els vincles socials s'han afeblit (una
altra cosa diferent és que estiguem tots connectats) i els temors es fan més
intensos.
I també és cert, que una societat temorosa i
espantada pot ser més mansa i obedient.
Però no és menys cert, que les coses són com són
perquè nosaltres som com som i que "La
major part de les vegades, la raó de la nostra felicitat o la nostra
infelicitat és, més que la vida que portem, el significat que li donem" (O.Pamuk [2]).
Marcel Cirera Agost 2012
[1]
E. G. Duro, Biografía del miedo. Ed. Debate, 2007
[2]
O. Pamuk, La maleta de mi padre. Ed. Mondadori, 2007
et recomano El poder de la por, d´en J.Tizon ed Pages, 2010 i Vigilancia liquida d´en Zygmunt ed Austral 2013. Te´ls puc deixar, si vols.
ResponElimina