Per explicar i imaginar el que m'inspiren els detalls...

28 d’ag. 2012

La "sagrada" Xarxa i l' "Altre": de Ponç Pilat a la veïna de Borja. (Temors a la carta II)


La senzilla representació de l' Ecce Homo en el Santuari de la Misericòrdia de Borja, un petit oli sobre el mur i pel que sembla d'escàs valor artístic, probablement no figuraria en cap guia turística, ni tampoc la pietosa "restauració" d'una anciana octogenària tindria més ressò que unes xerrameques d'un veïnat benvolent.

Sembla obvi que la sorprenent difusió d'aquesta "restauració", urbi et orbi, en les altes tribunes mediàtiques ('The Telegraph', 'Libération' i 'Le Monde', BBC...així com mes de 160 països s'interessen pel fenomen mediátic de l'Ecce Homo, etc.) i la permanència de la notícia en tot tipus de mitjans, no existirien si no fos perquè es va reconstruir com una notícia grotesca a través d'Internet.


De les xarxes socials van sorgir reproduccions vàries, internautes a través de Twitter (#eccemono, etc.) van afegir, a la pintura "restaurada", rostres de tot tipus, des de personatges de la premsa rosa (Paquirrin, la Duquessa d'Alba, Belén Esteban, etc.) a polítics (Zapatero, Rajoy, etc.). Fins i tot es va iniciar una recollida signatures per que es conservi tal qual l'Ecce Homo recreat.


A part de la possible arbitrarietat amb la qual es puguin considerar aquests fets, em sembla complex albirar amb claredat els sentits de la seva notòria difusió, visibilitat i capacitat d'incidència a la Xarxa.

En tot cas sí se m'ocorren algunes hipòtesis i associacions, més o menys properes, sobre el fenomen, que dit sigui de pas, amb tota la seva banalitat, o potser també per això, en poc es distingeix d'unes altres i diverses banalitats i mediocritats risibles encastellades a la mateixa Xarxa i en els mitjans- acomplexats per la potència de la mateixa.

Amb tot el dramatisme del succeït en aquelles èpoques, o del narrat (Evangeli de Joan, 19:5), sembla que l'actitud de Pilat podia transmetre certa ridiculització cap al poder que es arrogava Jesús. En aquest sentit entenc que la caricaturesca notícia de Borja i els successos acompanyants, també representa una certa ridiculització, i conseqüent diversió, no solament del fet en si, sinó també dels personatges "sagrats" que han anat apareixent en les reproduccions de la Xarxa.

Però alhora que es ridiculitzen els vells i "nous sagrats" també es mostren els marcs mentals que guien i enquadren la ridiculització.

"Que seria de les estrelles de la comunicació sense la rutinària frustració de la immensa majoria?", es pregunta encertadament I. Castro Rei, (2007)[1] i és que l'ànsia de singularització en la nostra cultura de consum, a la Xarxa i fora d'ella, la possibilitat de ser per un instant gairebé una figura publica, almenys en l'imaginari, (que és sinó la peregrinació per fotografiar/se al costat de l'Ecce Homo de Borja?) "promet apartar-nos (aquest és el sentit etimològic de la paraula "diversió" ) d'una vida elemental, de la simplicitat que configura el dimoni de l'època" (Op. cit.).

D'altra banda, també el context de malestar que vivim avui, en molts casos tràgic, afavoreix la farsa, és a dir, la por és menys por si ho fem risible. 

Aquest malestar, els terrors i temors que supuren per onsevulla en la nostra societat liquida són part del fonament de la seguretat que ens "ofereix" el sistema, en permetre'ns contemplar des de lluny barbàries alienes i guerres televisades convertint l'horror i la por, en alguna cosa que es pot exorcitzar i en part de la cultura d'entreteniment (zombis, vampirs, etc.).

La resposta immediata i defensiva davant els malestars que vivim és la gran necessitat de trobar enemics exteriors o simplement bocs expiatoris (des de "islamistes incontrolats", "bàrbars" que sotgen en pasteres, fins a la pietosa veïna de Borja), i posar fora, expulsar, excretar i projectar sobre el "Altre" les nostres pròpies limitacions, errors, incerteses, etc. Al mateix es referia J. Attali a propòsit de l'èxit del film "Titànic", és a dir, la idea que la confortable vida en el Titànic (identificació metàfora amb la nostra societat) va ser víctima d'un "succés extern", un iceberg, allunyant i evitant així la incompetència dels seus promotors.

Tots tenim el nostre iceberg, la qüestió és com ens manegem davant ell (dit sigui de pas, la imatge de l' iceberg s'utilitza també per mostrar la relació conscient/inconscient).

La ridiculització que pul·lula sobre l'Ecce Homo de Borja probablement també tingui a veure amb aquella necessitat, o així m'ho sembla, que en aquest cas es vehicula a través de la mofa, la burla i la conya d'allò banal i mediocre d'unes reconstruccions d'aparent sabor profà.

El mitjà és el missatge i els seus missatges, i així la Xarxa ho ha fet possible acompanyada de la interessada divulgació dels altres grans mitjans. 

La Xarxa és un sistema social complex prenyat de relacions que ens atrapen, connecten i reconforten, que el seu emergent és una subjectivitat col·lectiva que ens identifica, això si, de forma parcial i efímera, des de la nostra subjectivitat individual.

Potser un atzar, gairebé ignot, hagi posat en solfa un concert de motivacions     - algunes de les quals crec haver referit- per donar lloc a aquesta coreografia múrria, descarada, somrient i enginyosa, en el marc incomparable de la "sagrada" Xarxa, desvetllant vergonyes alienes i pròpies, ocultes o negades, sota una "prestigiosa" notícia i sota l'ànsia d'aparèixer en l'escena àdhuc que sigui a costa de ridiculitzar al "Altre".

Aquest "Altre" ridiculitzat em fa pensar en el que R. Davies[2] posa en boca del daimon Maimas: "...el Boig seria el recordatori sempitern del primitivisme inadmissible que coexisteix en la vida amb la més refinada educació, el compromís vitalici amb la compassió, el senyal que tot ésser humà està sempre a un pas del desordre i l'abjecció, el conseller imperible d'extreure sempre el millor de quant la fortuna li procuri."

Així, davant tal suposada arbitrarietat atzarosa, ens queda la nostra capacitat de mentalització i simbolització, la nostra capacitat de processar cognitiva i afectivament (amb empatia i contenció), veritables antídots davant els malestars i incerteses de tot tipus.

Marcel Cirera                                                                      Agost de 2012





[1] I. Castro Rey, Votos de riqueza. Ed. Mínimo Transito, 2007
[2] Robertson Davies, Lo que arraiga en el hueso. Ed. Libros del Asteroide, 2009

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada